Organisatie van wedstrijden

De KSBN organiseert elk jaar het Nederlands kampioenschap. Daarnaast kan en mag iedereen wedstrijden organiseren, echter als men wil dat de resultaten in aanmerking komen voor rankings, records en kwalificaties dan zullen er aan een aantal regels van de KSBN voldaan moeten worden.

• Er moet een hoofdscheidsrechter van de KSBN bij elke set aanwezig zijn.
  • Per set is minstens één gecertificeerde scheidsrechter aan het beoordelen.
  • De wedstrijd moet aangemeld zijn bij de KSBN en open zijn voor alle leden van de KSBN.

Wedstrijd onderdelen op het NK

Omdat de sport nationaal en internationaal enorm aan het groeien en ontwikkelen is, kan en zal dit elk jaar veranderen. De KSBN streeft ernaar om én toegankelijk te zijn én goed aan te sluiten op internationale wedstrijden.

Kwalificatie procedures voor NK

De B-klasse op het Nederlands kampioenschap is vrij toegankelijk zonder kwalificatie. Op deze manier kunnen nieuwe atleten wedstrijd ervaring op doen onder strenge omstandigheden en zich mogelijk kwalificeren voor de A-klasse. Deelname aan het NK is enkel mogelijk met de Nederlandse nationaliteit. Atleten met een nationaliteit anders dan de Nederlandse, kunnen buiten mededingen deelnemen aan de wedstrijd. Zij kunnen dus geen podiumplek behalen.

De A-klasse in Nederland bestaat uit atleten die via het rankingsysteem van de KSBN minimaal rank 2 hebben behaald.

Let op: Heb je rank 2 behaald dan is het niet meer mogelijk om met de B-klasse mee te doen.

Kwalificatie procedures voor het EK en WK

Selectie voor het Nederlandse internationale wedstrijd team gebeurt door de hoofdtrainer en bondscoach van de KSBN. Om in aanmerking te komen voor selectie moet een atleet minstens rank 1 hebben behaald via het rankingsysteem van de KSBN.

Zijn er meerdere kandidaten voor eenzelfde onderdeel en gewichtsklasse, dan maken de hoofdtrainer en bondscoach een keuze op basis van meerdere wedstrijd resultaten.

Competitie reglement

Hieronder volgt een beknopte samenvatting; het volledige en gedetailleerde reglement is hier te downloaden. Let op: er is verschil tussen het Nederlandse reglement en het reglement dat geldt voor internationale wedstrijden.

Kleding en materiaal:

• Ellebogen en knieën moeten duidelijk zichtbaar zijn
  • Schoenen moeten gesloten zijn. Er zijn geen andere eisen voor schoeisel, maar uit veiligheidsoverwegingen raden wij aan een stevige zool te gebruiken
  • Gewichthefriemen mogen niet breder zijn dan 12 cm en mogen tijdens de oefening niet aangeraakt worden met de ellebogen.
  • Polsbandjes zijn toegestaan mits deze alle kanten op buigzaam zijn.
  • Handschoenen zijn niet toegestaan. Er mag op de handen alleen magnesium gebruikt worden. In overleg met de hoofdscheidsrechter mogen eventueel bestaande wonden aan de hand ingetapet worden.

Uitvoeringsregels:

• Ellebogen en knieën dienen gestrekt te zijn aan het einde van de beweging. Dit geldt ook voor het einde van de clean binnen de longcycle.
  • Er dient een fixatie moment te zijn aan het einde van de beweging. Dit betekent dat er een moment van controle zichtbaar moet zijn voor de scheidsrechter. In het algemeen betekent dit dat de atleet en de kettlebells een kort moment volledig stil staan. Ook geldt dit voor het einde van de clean binnen de longcycle.
  • Er mogen geen extra swings uitgevoerd worden. Bij de jerk resulteert dit in het beëindigen van de set, evenals bij de longcycle welke uitgevoerd wordt met twee kettlebells. Bij de snatch of longcycle met één arm resulteert een extra swing in het verplicht wisselen van hand of als er reeds van hand is gewisseld in het beëindigen van de set.
  • Bij de longcycle moeten clean en jerk elkaar afwisselen. Bij het uitvoeren van een extra clean of jerk, buiten de cyclus om, wordt er een herhaling afgekeurd. Als een jerk mislukt dan telt deze wel mee in de cyclus en moet dus eerst weer worden gecleant alvorens een nieuwe jerk poging gedaan kan worden.
  • Er mag (indien mogelijk) slechts één keer van hand gewisseld worden. Tijdens het wisselen van hand mag de atleet extra swings maken.
  • Bij het uitvoeren van de jerk is het maken van een push press of zelfs een press toegestaan. Tijdens het rusten in de rack positie mogen de kettlebells niet op de schouders rusten.
  • Bij het uitvoeren van de onderdelen met één kettlebell mag de vrije hand de kettlebell of het lichaam niet aanraken. Er wordt coulant omgegaan met een onschuldige aanraking, zoals het aanraken van het gezicht, maar bijvoorbeeld het zetten van de hand in de zij resulteert in een afgekeurde herhaling.