KSBN
Beste KSBN-leden,

Vandaag ontvangen jullie van ons opnieuw nieuws-updates én onze welgemeende excuses. Op 25 februari hebben wij de laatste update verstuurd. Daarin hebben wij een fout gemaakt in de rankingtabellen. Dit is beslist niet onze intentie geweest en daarvoor zeggen we graag sorry. In deze nieuwsbrief besteden we hier aandacht aan en leggen we uit hoe wij dit rectificeren. Ook vind je in deze nieuwsbrief de notulen van de ALV van 15 januari 2023. Verder nemen we jullie mee in een aantal besluiten.

Notulen

Het heeft even geduurd (ook sorry!), maar via deze link zijn de notulen van de Algemene Ledenvergarding van 15 januari 2023 te lezen:
Link naar notulen 15-01-2023

Nieuws samenstelling bestuur

In de ALV is verzocht om extra hulp in het bestuur. Tot nader order is Barry niet beschikbaar voor bestuurstaken. Arthur, Nico en Marianne hebben aangeboden wel iets te willen doen voor het bestuur van de KSBN. Na goed overleg kunnen we jullie met trots en tevredenheid mededelen dat Marianne is toegetreden tot het bestuur!

Communicatie met het bestuur

Om de communicatie met het bestuur zo gestroomlijnd mogelijk te laten verlopen, wijzen wij jullie graag op de gewenste routes voor communicatie. Vragen, opmerkingen, tips en dergelijke worden het liefst met ons gedeeld via de mail: info@ksbn.nl.

Karlien is het eerste aanspreekpunt bij vragen vanuit (aspirant-) leden en atleten. Als zij niet direct antwoord kan geven op je vraag, brengt zij je ofwel in contact met de juiste persoon voor verdere afwikkeling of ze bespreekt je vraag met de rest van het bestuur en koppelt het antwoord terug naar jou. Karlien is bereikbaar via mail (info@ksbn.nl) en via telefoon/WhatsApp: 0622 073 629.

Wijzigingen records en ranks

In de ALV is aan bod gekomen dat de KSBN meer gelijkheid tussen mannen en vrouwen wil nastreven. In het verleden heeft dit geleid tot het vervallen van het onderdeel OALC. Ranks en records van dit onderdeel worden dan ook niet meer bijgehouden. Voor de dames geldt, dat records pas vanaf het amateurgewicht (16 kg) worden bijgehouden. Vanaf 1 oktober 2023 worden de records voor heren 20kg (alle onderdelen) niet meer bijgehouden. De records worden niet verwijderd, maar gearchiveerd. De OALC ranks en records worden volledig gearchiveerd. Je vindt daarom de OALC ranks binnenkort niet meer terug tussen de lijsten met behaalde ranks.

Toevoegingen

• In overeenstemming met de leden wordt met ingang van heden een aparte categorie toegevoegd aan de records: die van de jerk! Spectaculaire jerkresultaten willen we graag in het zonnetje zetten. Daarom krijgen de jerk-records een eigen categorie.
  • Met ingang van heden worden 50+-records ook apart bijgehouden.

Rectificatie

Zoals aangegeven hebben wij een fout gemaakt in de rankingtabellen die zijn verstuurd op 25 februari. Onze rankings worden gestaafd aan internationale normen en aan de prestaties die wereldwijd geleverd worden. Waar wij naar streven is dat atleten die in Nederland een rank behalen, internationaal goed kunnen aansluiten bij de aldaar geldende normen. Ondanks dat de KSBN qua deelname vooral aansluit bij de WKSF, kijken we juist ook naar de IUKL omdat zij internationaal qua niveau en deelnemersaantallen toonaangevend zijn. Dit betekent dat bijvoorbeeld een atleet die CMS haalt, aansluiting kan vinden bij het deelnemersveld profklasse (zowel bij WKSF als IUKL)!

Omdat de rankings bij met name de heren snatch in de gewichten 28kg en 32kg aan de hoge kant waren, hebben we een wijziging doorgevoerd. De wijziging hield in dat de te halen rankings bij 28kg en 32kg snatch iets naar beneden zijn bijgesteld. Dit is conform onze reglementen: wijzigingen naar beneden mogen 'stilzwijgend' doorgevoerd worden. Wijzigingen omhoog dienen tenminste 6 maanden van tevoren aangekondigd te worden.
Wat er mis is gegaan, is dat er ook gesleuteld is aan de rankings van de snatch met 24 bij de heren. Deze zijn gewijzigd, waardoor er in sommige gevallen meer reps gesnatcht moeten worden dan voorheen. Dit had het bestuur tenminste 6 maanden van tevoren moeten aankondigen. Hoewel de wijzigingen overeen komen met de internationale normen (resultaten die zowel WKSF als IUKL worden gehaald worden hierin meegenomen), gaan de gewijzigde normen voor snatch pas in vanaf 1 oktober. Dat is 6 maanden vanaf nu. Hieronder vinden jullie de tabel die tot 1 oktober 2023 geldt én de tabel die vanaf 1 oktober 2023 geldig is.

Het belangrijkste verschil is dat de rank cijfers over de gehele linie gelijker zijn getrokken, zodat er minder verschil bestaat tussen mannen en vrouwen in de te behalen prestatie:
In de voorlopige tabel (geldig tot 1 oktober 2023) staat dat je als man van -85kg 'maar' 194 reps met 24kg hoeft te doen, terwijl een vrouw van -85kg 202 reps moet snatchen met 16. In de tabel vanaf 1 oktober moet een -85kg heer straks net zo veel reps met 24kg snatchen voor een rank, als een dame van -85kg met 16kg (202 reps).

Snatch ranks zijn moeilijk definiëren. Er zijn minder internationale tabellen én wedstrijd resultaten zijn om de cijfers voor snatch-only te baseren. Daarom kiezen we ervoor om het voor mannen en vrouwen in de snatch gelijk te trekken. N.b. dit geldt dus niet voor de ranks van biatlon en longcycle, waar wél een veelheid aan resultaten en normen is gepubliceerd waarop realistische ranks op gebaseerd kunnen worden. Gelijktrekken van de reps per rank is hier niet van toepassing. Op korte termijn plaatsen wij ook een verantwoording over de totstandkoming van de rankings op onze website. Hier ontvangen jullie t.z.t. een update over via onze socials.

Rankingtabel heren, geldig tot 1-10-2023

Rankingtabel heren, geldig vanaf 1-10-2023

Rankingtabel dames, ter illustratie

Aankomende evenementen

Langs deze weg vragen we graag jullie aandacht voor de eerstvolgende evenementen:
Bedankt voor jullie aan dacht en tot snel!

Met hartelijke groet, het bestuur van de KSBN:

Jan-Hein, Naomi, Ferry, Marianne en Karlien