Het doel van de KSBN trainersopleidingen is om aspirant-trainers een zo goed mogelijke start te geven, betrokken te houden bij de sport en verder te begeleiden in de loop van hun carrière. Een logisch gevolg van dit format is een zo goed mogelijke begeleiding voor alle kettlebellsport atleten, vorming van teams/clubs en natuurlijk promotie van de sport.

Niveau 1

De opleidingen op Niveau 1 en Niveau 2 bestaan uit een combinatie van theorie en praktijkles. Er worden stappenplannen aangeleerd voor het aanleren van techniek en het evalueren van techniek. Trainers leren om prioriteiten te stellen in de ontwikkeling van de atleet. Verder wordt er inzicht en verdieping gegeven in programmering en periodisering. Daarnaast is er ruimte voor het delen van ervaringen. Dit alles gebeurt in twee lesdagen van 13:00 tot 17:00, ondersteund door een uitgebreide syllabus.

Het succesvol afronden van Niveau 1 betekent dat je in staat bent om mensen de correcte techniek aan te leren en te corrigeren waar nodig. Je kunt een les opzetten en een basis trainingsschema naar een wedstrijd toe schrijven. Dit is als het ware je rijbewijs om aan de slag te gaan met het begeleiden van sporters. Vervolgens is het aan de trainer zelf om zoveel mogelijk ervaring op te doen!

Het examen voor Niveau 1 bestaat uit een (online) theorie-examen en een praktijkexamen waarbij je zelf een wedstrijdset draait en reflecteert op je eigen techniek, leerpunten en ervaring.

Niveau 2

Niveau 2 bouwt verder op de ervaring die je als trainer al hebt opgedaan. We gaan hier dieper in op het evalueren en bijsturen van techniek, het onderzoeken wat een atleet precies nodig heeft, op welke manier je dat kunt invullen en wat je nog meer nodig hebt rondom de begeleiding naar wedstrijden toe.

Om deel te kunnen nemen aan de opleiding tot Niveau 2 wordt er aantoonbare wedstrijdervaring gevraagd. Daarnaast heb je 1 of 2 atleten begeleid naar en tijdens een wedstrijd én heb je het scheidsrechterexamen succesvol afgerond.

Het examen voor Niveau 2 bestaat uit een praktijkexamen waarbij je voor verschillende atleten de belangrijkste verbeterpunten moet identificeren. Verder schrijf je een verslag over de ontwikkeling van de atleten die jij zelf hebt begeleid, gevolgd door een gesprek waarbij je de keuzes die je hebt gemaakt verder kunt toelichten en verdedigen.

Niveau 3

Om in aanmerking te komen voor Niveau 3, dan dient er een uitgebreid cv opgebouwd te worden. Op dit cv onderbouw je jouw ervaring binnen de kettlebellsport. Een vereiste is het behalen van minstens 100 accreditatiepunten, het begeleiden van twee atleten naar Rank 2 (deelname hoogste nationale klasse) én een atleet naar Rank 1 (deelname internationale wedstrijden) begeleid. Tot slot schrijf je een reflectieverslag over je ontwikkeling als trainer. Deze word voorgelegd aan het bestuur en de huidige Niveau 2&3 trainers ter goedkeuring.

Intervisie & workshops

Met enige regelmaat word er door de KSBN een intervisie voor trainers georganiseerd. Hier kunnen trainers sparren, casussen voorleggen en advies vragen. Ook worden er workshops georganiseerd over verschillende relevante thema’s.

Kosten & data

De trainingsweekenden voor Niveau 1 & 2 kosten per stuk €350,-. Boek je Niveau 1 én 2, dan betaal je €600,- voor de beide modules samen. Het is ook mogelijk om de examens af te leggen zonder deel te nemen aan de trainingsweekenden, kosten hiervoor zijn €50 per examen.

De locatie van de trainersweekenden is Jaap’s Gym in Oldenzaal.

Het indienen van een CV om in aanmerking te komen voor niveau 3 is gratis.

De eerstvolgende data zijn;
– 28 januari 2023: intervisiebijeenkomst @ Jaap’s Gym