Leden vergadering; de highlights

Eind 2017 hebben we voor het eerst een open leden vergadering gehouden. Iedereen was welkom! Uiteindelijk zaten we met een goede diverse groep mensen aan tafel, met vertegenwoordigers van veel clubs (onder andere Kettlebell Sport Holland, Rotterdam Kettlebell Academy, Jaap’s Gym, Unicoach & MSM personal training studio).

Het doel van de vergadering was om de toekomst van de kettlebell sport in Nederland samen richting te geven. De onderwerpen die zijn besproken worden hieronder kort samengevat. Op zaterdag 27 Januari om 15:00 worden op de volgende vergadering de openstaande punten verder besproken.

• Wedstrijdkalender
    – Kleine wedstrijden mogen ook op de kalender, mensen kunnen ranking/records behalen door video op te sturen.
    – De Rotterdam Kettlebell Cup is verplaatst naar Juni, voor het NK word nog een datum/locatie gezocht in het 3e kwartaal.
    – Wedstrijd organisatoren mogen zelf format en onderdelen bepalen, de grote 4 moeten alleen aan scheidsrechter standaarden voldoen.
  • Toegankelijkheid voor beginners
    – Iedereen is het eens dat dit prioriteit is, hoe dit vorm gegeven moet worden is uitgebreid besproken, maar het staat nog open.
    – Voorlopig in ieder geval met Koehorst-formule blijven werken om gewichtskeuze ruim te houden.
    – Organiseren van kleine lokale ‘oefen’ wedstrijden zou een optie zijn.
  • Onderdelen en klassen voor het NK2018
    – Er blijft een B-klasse die vrij toegankelijk is.
    – Kwalificatie eisen voor de A-klasse is nog steeds rank 2 behalen op het onderdeel waar je aan mee wilt doen. Kwalificatie verloopt niet.
    – Voor mannen en vrouwen worden beiden 1 onderdeel toegevoegd (snatch-only voor mannen en dubbel longcycle voor vrouwen).
    – Het NK blijft alleen toegankelijk voor mensen met een Nederlands paspoort.
  • Nieuwe ranking tabellen
    – Voor de nieuwe onderdelen komen eind Januari 2018 ranking tabellen (snatch-only voor mannen en dubbel longcycle voor vrouwen).
    – De huidige ranking tabellen worden ge-evalueerd aan de hand van de competitie data van de afgelopen jaren en de ranking tabellen van andere organisaties, met als doel om het zo gelijk mogelijk te maken qua moeilijkheidsgraad om een bepaalde rank te halen. De update komt ook eind Januari 2018.
  • Scheidsrechter verbeteringen
    – Om het tekort aan scheidsrechters op te lossen gaan we op zoek naar middelen om mensen te enthousiasmeren. (Bijvoorbeeld onze beste scheidsrechters laten bijscholen door de IUKL, online certificaat behalen, fysieke certificaten en eventueel stropdas/tshirts voor scheidsrechters.)